prietenie

prietenie, relatii inter-umane, normal si paranormal, diaspora, lectura, filme, istorie, filosofie, relaxare, intrebari, raspunsuri, umor.
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Ultimele subiecte
» LA MULTI ANI,GETA !!!!
Vin Mai 16, 2014 6:06 am Scris de Geta

» Viorele pentru VIO!!! La multi ani!!!
Dum Apr 06, 2014 9:33 am Scris de Geta

» Bancuri
Joi Mar 20, 2014 7:23 pm Scris de Geta

» La multi ani !!! IOANA
Mar Feb 04, 2014 11:56 pm Scris de Admin

» GETA,LA MULTI ANI!!!
Mar Mai 14, 2013 7:30 am Scris de Geta

» Pentru tine, Vio, flori multe de Florii!!!
Dum Apr 28, 2013 9:48 pm Scris de Geta

» Floriile - obiceiuri
Dum Apr 28, 2013 7:32 pm Scris de Geta

» Ioana, la multi ani!!!
Vin Mar 22, 2013 6:08 am Scris de Geta

» LA MULTI ANI! ELENA
Mar Mar 05, 2013 8:34 pm Scris de Geta

Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Forum
Cine este conectat?
In total sunt 3 utilizatori conectati: 0 Inregistrati, 0 Invizibil si 3 Vizitatori

Nici unul

Recordul de utilizatori conectati a fost de 15, Mier Iun 18, 2014 12:03 am

Distribuiţi | 
 

 1 Septembrie inceputul anului bisericesc

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Vio
Moderator
Moderator


Mesaje : 3767
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 65
Localizare : acasa

MesajSubiect: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Mier Sept 01, 2010 9:43 am

1 septembrie - inceputul anului bisericesc

Mareste imaginea.


1 septembrie - inceputul anului bisericesc

Spre deosebire de anul civil care incepe pe 1 ianuarie, anul bisericesc incepe pe 1 septembrie. Potrivit traditiei mostenita din Legea Veche, in aceasta zi s-a inceput creatia lumii si tot in aceasta zi Si-ar fi inceput Mantuitorul activitatea Sa publica.

La romano-catolici, anul bisericesc incepe cu prima duminica din Advent, adica duminica cea mai apropiata de 30 noiembrie, deci cu aproximativ patru saptamani inainte de Craciun.

Si evreii incep anul bisericesc in luna septembrie

Evreii incep calendarul cu luna Tisri, adica cu septembrie. In prima zi din luna septembrie, evreii aveau zi de odihna si aduceau Domnului ardere de tot. Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau in mod deosebit luna septembrie. In aceasta luna, apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborat de pe Sinai cu tablele Legii; s-a inceput construirea cortului Domnului.

Calendarul iulian si gregorian

Inainte de Hristos existau doua sisteme de calculare a timpului unui an: unul al egiptenilor - de 365 zile, care era mai corect, dar nici el perfect si altul al romanilor - de 355 zile. Insa, ramanea anual o diferenta de timp de zece zile intre aceste doua sisteme, si chiar intre fiecare dintre ele si calendarul solar.

Dupa aceasta constatare s-a simtit nevoia de indreptare a lor si a punerii lor in acord cu calendarul ceresc. Aceasta a facut-o intai imparatul roman Iuliu Cezar, in anul 46 i.Hr., adoptand sistemul de calcul egiptean, dupa care acesta s-a numit "calendarul iulian". Dupa acest calendar a mers apoi intreaga crestinatate timp de 15 secole. Si tot de calendarul iulian s-a servit si Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325) la calcularea datei Pastilor.

Deoarece intre calculul calendarului iulian de 365 de zile si 6 ore si cel al calendarului solar de 365 zile, 5 ore, 43 minute si 46 secunde rezulta anual o diferenta de 11 minute si 14 secunde, s-a ajuns dupa 330 de ani la o diferenta de trei zile (cu cat a ramas in urma calendarul iulian).

Astfel ca, in vremea Sinodului I Ecumenic, echinoctiul de primavara se afla la 21 martie in loc de 24 martie, cat a fost in anul 46 i.Hr., cand imparatul Iuliu Cezar a indreptat calendarul. De atunci, Sinodul a luat ca punct de plecare in calcularea datei Pastilor, ziua de 21 martie, cand a fost atunci echinoctiul de primavara.

Specialistii astronomi au constatat ca, si dupa aceea, din 123 in 123 de ani echinoctiul de primavara retrogradeaza cu o zi. Acest lucru fiind constatat de-a lungul secolelor, invatatii vremii - in Rasarit ca si in Apus - au sesizat faptul si au propus conducatorilor Bisericii indreptarea calendarului, pentru ca tabelele pascale nu mai corespundeau cu ziua lunii pline astronomice.

La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a facut o reforma, suprimand zece zile din calendar, astfel incat data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau "stilul nou".

Congresul de la Constantinopol 1923

Cu toate ca in anul 1923, la un congres tinut la Constantinopol, majoritatea Bisericilor Ortodoxe a hotarat sa renunte la calendarul iulian si sa adopte calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza inca pe baza calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are loc cu 13 zile mai tarziu. De aici neconcordanta cu data Pastelui din Biserica Catolica.

Intre timp, s-a constatat de catre astronomi ca si intre calendarul gregorian din 1582 si cel astronomic exista o diferenta anuala care, la 3500 de ani, ar face ca si calendarul gregorian sa ramana in urma cu o zi si o noapte. Calendarul ortodox, indreptat in 1924, va tine seama si de aceasta diferenta.

Biserica noastra, facand parte din randul Bisericilor Ortodoxe, n-a purces singura la adoptarea calendarului gregorian, odata cu adoptarea lui de catre Stat, in 1919, ci abia dupa Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol din 1923, care a hotarat indreptarea calendarului si in Bisericile Ortodoxe, prin suprimarea diferentei de 13 zile cu care calendarul iulian ramasese in urma celui indreptat (adica 21 martie in loc de 8 martie unde ajunsese calendarul iulian).

Data echinoctiului de primavara de la 8 martie, la care ajunsese calendarul iulian, este adusa la 21 martie, corespunzand calendarului solar, cum stabilisera Parintii de la Sinodul 1 Ecumenic de la Niceea (325).

Calendarul iulian indreptat la Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol va deveni mai corect decat cel gregorian prin adoptarea unui nou sistem al anilor bisecti, adaugand o zi in plus din patru in patru ani, cand luna februarie va avea 29 de zile in loc de 28 zile. Prin aceasta, in calendarul ortodox indreptat, diferenta dintre anul solar si cel civil este redusa - prin modul de bisectare - pana la un minimum de 2,02 secunde (anual), care face ca abia dupa 42.772 de zile calendarul (indreptat) sa mai ramana in urma cu o zi si o noapte.

Calendarul indreptat, intrebuintat de aici inainte de catre ortodocsi, se va numi neo-iulian sau constantinopolitan.

Adoptarea calendarului de Bisericile ortodoxe autocefale

La Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol (1923) n-au participat toate Bisericile Ortodoxe autocefale sau nationale. De aceea, indreptarea calendarului adoptata aici a ramas sa fie introdusa de fiecare Biserica Ortodoxa la data pe care o va crede potrivita, pentru a nu da nastere la tulburari.

Convinse de necesitatea si justetea indreptarii calendarului, din 1924 cele mai multe Biserici Ortodoxe au adoptat acest calendar astfel: Patriarhia Ecumenica de Constantinopol (1924), Patriarhia Antiohiei (1924), Patriarhia Alexandriei (1928), Arhiepiscopia Ciprului (1924), Biserica Greciei (1924) si Biserica Ortodoxa Romana (1924), socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul iulian, Biserica Gruziei, Biserica Ortodoxa din Polonia (1924), Biserica Ortodoxa din Cehoslovacia (1951), Biserica Ortodoxa din Finlanda (1917, cu aprobarea Bisericii Ruse), Biserica Ortodoxa Bulgara (1968).

Au ramas, insa, cateva Biserici Ortodoxe cu calendarul iulian neindreptat, ca: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusa si Biserica Sarba, precum si Manastirile din Sf. Munte Athos, cu exceptia Vatopedului, care se numesc "pe stil vechi", pentru ca praznuiesc Pastile si toate sarbatorile dupa vechiul calendar, adica dupa "stilul vechi".

Anul bisericesc nu este identic cu anul liturgic

Anul liturgic incepe in ziua Sfintelor Pasti, in vreme ce anul bisericesc isi are inceputul pe data de 1 septembrie. Anul liturgic se imparte in trei mari perioade:

a) Perioada Triodului (perioada prepascala)
b) Perioada Penticostarului (perioada pascala)
c) Perioada Octoihului (perioada postpascala).

Fiecare din aceste perioade cuprinde un anumit numar de saptamani.

a) Timpul Triodului tine de la Duminica Vamesului si a Fariseului (cu trei saptamani inainte de inceputul postului Pastilor) pana la Duminica Pastilor (total 10 saptamani).

b) Timpul Penticostarului tine de la Duminica Pastilor pana la Duminica I-a dupa Rusalii sau a Tuturor Sfintilor (total opt saptamani).

c) Timpul Octoihului tine tot restul anului, adica de la sfarsitul perioadei Penticostarului pana la inceputul perioadei Triodului. Este cea mai lunga perioada din cursul anului bisericesc.

Pe data de 1 septembrie il sarbatorim si pe Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul - parintele erei crestine. Canonizarea Sfantului Dionisie Exiguul s-a facut in sedinta de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane din 8-9 iulie 2008.

A.C.

_________________


Sus In jos
ioana_io
Admin
Admin
avatar

Mesaje : 3070
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 48
Localizare : zona crepusculara

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Vin Sept 03, 2010 9:13 pm

de ce trebuie sa fie tot felul de inceputuri de an si mai ales, in date diferite, pe stiluri mai vechi si mai noi, pt. crestini mai ortodocsi ori mai catolici, nu am idee.
de ce sarbatorim noi crestinii, pastele si alte sarbatori in tot felul de date diferite, nici despre asta nu am idee.
dar mi se pare ca e o trasatura negativa a religiei crestine, celelalte religii fiind unitare, numai crestinii sunt dezbinati si cu tot felul de interese marunte.
in fine, interesele nu sunt ale noastre, au fost candva ale celor ce detineau puterea, iar cum cei care detineau puterea sponsorizau bisericile...s-a facut voia puternicilor zilei.



si nu ne vine odata mintea la cap, sa mai cadem si de acord in privinta datelor macar...
sa fim, eu stiu, mai uniti, sa ne ajutam, sa ne sprijinim, nu sa ne imprastiem.

_________________
Arunca oglinda in spatele tau si uita.
Oglinda, ca sa nu te poti intoarce tu.
Sus In jos
Vio
Moderator
Moderator


Mesaje : 3767
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 65
Localizare : acasa

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Vin Sept 03, 2010 9:53 pm

Da ai dreptate,dar ne lipseste cred curajul!

_________________


Sus In jos
ioana_io
Admin
Admin
avatar

Mesaje : 3070
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 48
Localizare : zona crepusculara

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Vin Sept 03, 2010 11:05 pm

nu curajul, ci toleranta, intelegerea...

fiecare tine la data sa de paste, na, si nu vrea sa cedeze nici catolicul, nici ortodoxul.
fara sa mai vorbim ca si ortodocsii se impart la randul lor in ortodocsi pe stil nou si ortodocsi pe stil vechi

_________________
Arunca oglinda in spatele tau si uita.
Oglinda, ca sa nu te poti intoarce tu.
Sus In jos
Geta
Moderator
Moderator
avatar

Mesaje : 3799
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 104
Localizare : Vacanta

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Joi Sept 09, 2010 6:27 pm

Fanatismul isca razboaiele, iar multimea nu e greu sa adopte atitudine de gura-casca, sa se ia ca oile dupa cioban... si adesea se manipuleaza situatiile... E o arta si asta. Malefica, dar arta... Sau stiinta???
Sus In jos
ioana_io
Admin
Admin
avatar

Mesaje : 3070
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 48
Localizare : zona crepusculara

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Vin Sept 10, 2010 10:24 pm

stiinta manipularii maselor....?
( "mesele" ma vrea! )

_________________
Arunca oglinda in spatele tau si uita.
Oglinda, ca sa nu te poti intoarce tu.
Sus In jos
Geta
Moderator
Moderator
avatar

Mesaje : 3799
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 104
Localizare : Vacanta

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Sam Sept 11, 2010 9:11 am

Oculta( ), dar suprema si stiinta... (ras amar si neputincios, oricat de revoltat ar fi)
Sus In jos
ioana_io
Admin
Admin
avatar

Mesaje : 3070
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 48
Localizare : zona crepusculara

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Sam Sept 11, 2010 1:39 pm

ne, ca la voi nu mai e vorba de stiinta cu pricina.
totul se face pe fata, nu va mai indeamna nimeni sa aia, sa ailalta.
nici macar nu mai sunt calificati, insa detin puterea si fac ce vor.

cosma de exemplu, era maestru in stiinta asta.
ala cu minerii.
restul...sunt copilasi mici si dulci, insa razgaiati si obraznici.

_________________
Arunca oglinda in spatele tau si uita.
Oglinda, ca sa nu te poti intoarce tu.
Sus In jos
Vio
Moderator
Moderator


Mesaje : 3767
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 65
Localizare : acasa

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Mar Sept 14, 2010 10:10 am

Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post

Mareste imaginea.


Inaltarea Sfintei Cruci, praznuita pe 14 septembrie, este cea mai veche sarbatoare inchinata Crucii. Pe locul descoperirii Sfintei Cruci, imparatul Constantin cel Mare a zidit o biserica a carei tarnosire a avut loc pe 13 septembrie 335. Data de 13 septembrie nu este o zi intamplatoare, daca tinem seama ca aceasta era ziua inaugurarii templului lui Jupiter de pe colina Capitoliului din Roma. Tarnosirea bisericii ridicata pe locul statuii lui Jupiter, era semnul biruintei crestinismului asupra paganismului. Cu ocazia tarnosirii a avut loc si instalarea Lemnului Sfintei Cruci in noul locas. Astfel, punctul de plecare al cultului public si oficial al Sfintei Cruci a fost sfintirea acestei biserici. Meonologhiul lui Vasile II (secolul XI) precizeaza ca pe 14 septembrie, dupa sfintirea bisericii, patriarhul Macarie a ridicat de pe un loc inalt, de mai multe ori, Lemnul Sfintei Cruci.

Mentionam ca pelerina Egeria sustine ca Aflarea Sfintei Cruci a avut loc pe 13 septembrie, in aceeasi zi in care s-a sfintit biserica Sfantului Mormant. Potrivit cercetatorilor, Aflarea Sfintei Cruci si Inaltarea Sfintei Cruci au fost sarbatori separate si cinstite la date diferite. In acest sens, parintele profesor Ene Braniste sustine ca in vreme ce Inaltarea Sfintei Cruci se praznuieste pretutindeni (inclusiv la catolici) pe 14 septembrie, Aflarea Sfintei Cruci este sarbatorita la date diferite: in Biserica apuseana pe 3 mai, in Biserica din Alexandria pe 4 mai, iar la copti pe 6 martie.

Racla cu lemnul Sfintei Cruci a fost luata de regele persan Cosroe in anul 614, cand a cucerit Ierusalimul. Ea a fost recuperata de imparatul Heraclius si depusa in Biserica Sfantului Mormant. Pe 14 septembrie 630, patriarhul Zaharia va inalta din nou Sfanta Cruce in fata poporului. Astfel, in ziua de 14 septembrie sarbatorim amintirea a doua evenimente: aflarea crucii pe care a fost rastignit Hristos si aducerea ei de la persi.

Fragmente din Sfanta Cruce

Fragmente din Sfanta Cruce sunt prezente in Biserica Sfantului Mormant de la Ierusalim, in Germania (Limburg an der Lahn), Belgia (Colegiul "Sf. Cruce“ din Liege), Spania (Santo Toribio de Liebana), Franta (Saint Sernin de Toulouse; Capela "La Vraie-Croix“ din Morbihan, Bretania; Anjou), la Biserica "Sfantul Vasile cel Mare" de pe Calea Victoriei, in manastirile Tiganesti si Caldarusani, la Manastirea "Panaghia Soumela" - Veria, Grecia si la Manastirea Xiropotamou (Muntele Athos).

Sarbatori inchinate Sfintei Cruci

In calendarul ortodox avem si alte zile inchinate Sfintei Cruci:
- "Scoaterea Cinstitului lemn al cinstitei si de viata facatoarei Cruci" sarbatorita pe 1 august - aminteste de eliberarea grecilor din robia saracinilor cu ajutorul Sfintei Cruci;
- "Aratarea semnului Sfintei Cruci Imparatului Constantin” praznuita pe 7 mai - minune care il va face pe Constantin sa insemneze steagurile, coifurile si scuturile soldatilor cu Sfanta Cruce si astfel va iesi invingator in lupta cu Maxentiu;
- Duminica a treia din Postul Pastilor;
- Doua duminici speciale, notate in calendar ca Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci si Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci.
- Doua zile pe saptamana - miercurea si vinerea sunt consacrate cinstirii Sfintei Cruci.

Cinstirea Sfintei Cruci este asemenea cu cinstirea icoanelor

Sinodul al saptelea ecumenic, tinut la Niceea in anul 787, a stabilit definitiv ca modul de cinstire al Sfintei Cruci este asemenea cu cinstirea Sfintelor Icoane. Potrivit canoanelor, orice fel de cruce, atat cele purtate de credinciosi, cat si cele de la morminte, trebuie sa fie sfintite.

In randuiala Bisericii se prevede ca in ziua praznuirii Inaltarii Sfintei Cruci sa nu se manance bucate de dulce. Aceasta zi se serbeaza cu post pentru ca aminteste de patimile si moartea lui Hristos.

Adrian Cocosila

_________________


Sus In jos
Vio
Moderator
Moderator


Mesaje : 3767
Data de inscriere : 07/07/2010
Varsta : 65
Localizare : acasa

MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   Mier Sept 15, 2010 10:31 am

Sfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos

Mareste imaginea.


Sfantul Iosif cel Nou de la Partos s-a nascut in 1568, in orasul Raguza din Dalmatia. Dupa moartea tatalui sau, s-a mutat impreuna cu mama sa in Ohrida, la sud de Dunare. Cand a implinit varsta de 15 ani a intrat in manastirea Maicii Domnului din Ohrida. Dupa cinci ani de vietuire in aceasta manastire, ajunge in Muntele Athos, la Manstirea Pantocrator. Aici s-a calugarit si a primit numele de Iosif.

La cererea patriarhului de Constantinopol este trimis egumen pentru marea lavra a Sfantului Stefan din Adrianopol, iar dupa sase ani este pus egumen in marea lavra romaneasca Cutlumus.

Este trimis de patriarhia din Constantinopol ca mitropolit al Timisoarei. Asezarea in scaun a fost savarsita pe 20 iulie 1650.

In anul 1653 s-a retras la Manastirea Partos, aproape de Timisoara. Aici a mai vietuit trei ani si apoi si-a dat sufletul in mainile Domnului. Potrivit Traditiei, in momentul trecerii sale la cele vesnice, clopotele manastirii au inceput sa bata singure. A fost inmormantat in naosul bisericii manastiresti.

In anul 1956 moastele sale au fost stramutate in Catedrala mitropolitana din Timisoara.

Sfantul Iosif cel Nou de la Partos a fost trecut in randul sfintilor de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane pe 28 februarie 1950.

Sfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos - Patronul pompierilor din Romania

In urma adresei Ministerului de Interne din anul 1997, Sfantul Sinod a aprobat ca Sfantul Ierarh Iosif cel Nou sa fie patron al pompierilor.

Din minunile sale mentionam si salvarea de la un incendiu a unei parti din Timisoara. Aceasta minune este trecuta si in Acatistul care ii este inchinat: "Ca sa arati marea ta milostivire pentru turma ta si ravna ta pentru slobozirea ei din toate nevoile ce o impresurau, atunci cand parjolul focului s-a intins sa cotropeasca toata cetatea Timisoarei, nu ai fugit ca un fricos, ci ai stat ca un viteaz, biruind puterea focului, prin rugaciunea ta mai fierbinte decat valvataia focului, scapand neatinsa biserica slujirii tale si oprind, prin ploaie napraznica, pe care cerul a trimis-o tie in ajutor, intinderea focului...“ (Icosul 7).

Tot astazi, facem pomenirea:
- Patimirii Sfantului Marelui Mucenic Nichita Romanul;
- Sfantului Cuvios Filotei, preotul;
- Sfantului Porfirie;
- Aflarii moastelor Sfantului Acachie, episcopul Melitinei;
- Sfantului Mucenic Maxim;
- Aflarii moastelor Sfantului Mucenic Stefan;
- Sfantului Cuvios Gherasim, ctitorul Manastirii Survia;
- Sfantului Mucenic Ioan Criteanul;
- Sfantului Visarion, arhiepiscopul Larisei, facatorul de minuni.

Maine, facem pomenirea Sfintei Mucenite Eufimia.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

_________________


Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: 1 Septembrie inceputul anului bisericesc   

Sus In jos
 
1 Septembrie inceputul anului bisericesc
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
prietenie :: Credinta si traditii :: Credinta si traditii-
Mergi direct la: